I Want To Be A Coppola

Kellina de Boer
EDITOR-IN-CHIEF

Dara Block
STYLE EDITOR

CONTRIBUTING EDITORS
Francesca Berti
Katie Bishop
Renee Hernandez

Coups de cœur de Coppola
Galerie de Coppola
quoi de neuf
Sofia Coppola

Apartment

Library

Beauty Products

Wedding

œuvres de Sofia Coppola

Lick the Star (1998)

The Virgin Suicides (1999)

Lost in Translation (2003)

Marie Antoinette (2006)

Somewhere (2010)

The Bling Ring (2013)

IWTB SHOP

IWTBAC Black Tee

IWTBAC White Mug

I Want To Be An Alt

I Want To Be A Battaglia

I Want To Be A Roitfeld

IWTB RECOMMENDS

Larry Clark Stuff, Japanese Edition
By Larry Clark

 

Where'd You Get Those? 10th Anniversary Edition: New York City's Sneaker Culture: 1960-1987
By Bobbito Garcia

 

Horst: Photographer of Style
By Philippe Garner, Claire Wilcox, Robin Muir

 

Seven Sisters Style: The All-American Preppy Look
By Rebecca C. Tuite

 

Back in the Days
By Jamel Shabazz, Fab 5 Freddy, Ernie Paniccioli

 

Philip-Lorca diCorcia: Eleven
By Dennis Freedman, Philip-Lorca diCorcia

 

Polaroids
By Diego Uchitel

 

Suburbia
By Bill Owens

 

The Wes Anderson Collection
By Matt Zoller Seitz and Michael Chabon

« IWTB Contest Winner: Justine Ariel | Main | Introducing… Francesca Keller, Contributing Editor »
vendredi
sept.062013

Review: Palo Alto

Review: Palo Alto
By Francesca Berti

Il debutto di Gia

La nipote di Francis Ford Coppola, Gia, è alla Mostra del Cinema di Venezia con Palo Alto, film in concorso nella sezione Orizzonti, la sezione dedicata alle nuove correnti del cinema mondiale. Palo Alto è il titolo della raccolta di storie scritte da James Franco. Proprio il poliedrico artista ha contattato Gia per chiederle se fosse interessata a portare sullo schermo l’adattamento dei racconti degli adolescenti californiani della città di Palo Alto, città vicino a San Francisco, luogo in cui è nato. James ha scelto di non mettersi dietro alla cinepresa per dirigere il film perché sarebbe stata una ripetizione. Cercava qualcuno che potesse filtrare e trasformare i suoi racconti. La scelta su Gia è ricaduta dopo che James ha visto alcuni suoi video, definiti straordinari, ed ha pensato che lei avesse la sensibilità giusta per catturare lo spirito della gioventù in un film che trascendesse i film di genere sull’adolescenza.

La neo regista racconta: “Ho conosciuto James Franco poco dopo essermi laureata. Gli avevo mostrato alcune mie fotografie e così finimmo con il parlare del suo libro, Palo Alto Stories. Da tempo non leggevo o vedevo qualcosa sui teenager che mi piacesse o che ritenessi realistico. In Palo Alto Stories, le diverse voci dei ragazzi risultavano vere ed oneste, mostrando l’essenza di essere giovani nella vulnerabilità e nell’assenza di un obiettivo: le conversazioni ridicole, le cotte represse, gli errori stupidi. Cercai ispirazione nel cinema, nella fotografia e nella musica. Da The Outsiders a Il giardino delle Vergini suicide, The Last Picture Show, Diner e American Graffiti, tutti film vividi e con qualche difetto nella trama. Sapevo anche di voler mantenere fissa la macchina da presa e volevo che composizione e colore di ogni inquadratura fossero come le fotografia di Stephen Shore, il mio mentore al college, che riprende solo scene di vita quotidiana. Cominciato il film e conosciuti bene i ragazzi, sarebbero stati loro a dirmi quali cose erano giuste o no. Alla fine, il film ha preso la sua strada e ciò che avevo immaginato inizialmente è finito con il diventare qualcosa con una sua anima. Realizzare film comporta risolvere tanti problemi ed essere un regista al debutto è proprio come essere un adolescente ti spuntano i foruncoli, ti senti goffo, insicuro e impetuoso. Sono stata fortunata che Franco mi abbia dato fiducia”.

James Franco, non è stato solo l’ispiratore del film, ma è tra gli interpreti nel ruolo dell’allenatore della squadra di calcio femminile in cui gioca April, la ragazzina protagonista del film interpretata da Emma Roberts e di cui il personaggio di James, Mr. B, si dichiara innamorato. Gia non voleva che il personaggio di Mr. B cadesse nel solito cliché dove un adulto si dichiara innamorato di una ragazzina, al contrario voleva emergesse la solitudine e la fragilità del personaggio. April, oltre ad essere l’attaccante della squadra, è anche la babysitter del figlio di Mr. B, motivo che la porta a intrattenere una brevissima relazione con lui che le serve per distrarsi dal ragazzo che realmente ama, ma dal quale rimane lontana a causa di un tradimento. Tra gli altri protagonisti del film ci sono un ottimo Jack Kilmer, figlio di Val, anch’esso al suo esordio davanti alla cinepresa, che ricopre il ruolo di Tommy, un giovane, segretamente innamorato di April, che finisce sempre nei guai anche a causa del suo amico Fred, interpretato da Nat Wolff, sempre in lotta con la società. Infine Emily, la ragazza alla disperata ricerca dell’amore che finisce per essere una delle ragazze facili della scuola per sentirsi meno sola. Storie di quotidiano disagio ed insoddisfazione tra feste in villa, alcool, sesso e marijuana. Tra le note del film ci sono anche alcuni camei d’eccezione; Val Kilmer, nel ruolo del pittoresco patrigno di April, Talia Shire, come consulente scolastica di April, e zia di Gia nella realtà, ed infine Jacqui De la Fontaine, madre di April nel film e madre di Gia.

Questo è  un film che si muove su un terreno, l’adolescenza, ampiamente navigato, magari poco originale nel tema, ma vivo e vitale nel contenuto. Non è così scontato come potrebbe sembrare e alla fine convince, perché mette sotto analisi anche la crisi degli adulti. Gia permette alla narrazione di fluire liberamente, lasciando ai personaggi lo spazio necessario per lo sviluppo dei singoli caratteri. Le loro vicende si intrecciano e si alternano in un mosaico in continua evoluzione. Lo sguardo della giovane regista denota curiosità e fascinazione, si fa complice per catturare la verità di questa generazione di adolescenti. Più che raccontare un storia, il film crea un’atmosfera, accosta situazioni che forniscono uno spaccato della gioventù americana. Il mood registico è in linea con quello del clan dei Coppola, e i parallelismi con i film della zia Sofia sono inevitabili; narrazione frammentata, adolescenti annoiati sull’orlo della depressione, le musiche, la fotografia, l’uso delle metafore, tutte peculiarità che emanano un fascino sottilmente magnetico nello spettatore. Ma Gia ci ha messo del suo, selezionando le storie di Franco che più sentiva vicine, intrecciandole e mediandole con la sua prospettiva analitica e femminile. Sicuramente un film da vedere.

The debut of Gia

The granddaughter of Francis Ford and niece of Sofia, Gia Coppola is at the Venice Film Festival with Palo Alto, a movie in competition in the Orizzonti section, the section dedicated to the new trends of world cinema. Palo Alto is the title of the collection of stories written by James Franco. The polyhedral artist had contacted Gia Coppola to ask her if she would be interested to bring to the screen the adaptation of the stories of the California adolescents of Palo Alto, a city near San Francisco, the place where he was born. James had decided not to put himself behind the cine-camera to direct the movie because it would be a repetition. He found someone that could filter and transform his stories. The choice of Gia came after James had seen some her videos, which he defined as extraordinary, and he thought that she had the right sensibility to catch the spirit of youth in a movie that transcended the movie of gender of adolescence.

The director tells: “I first met James Franco shortly after graduating from college. I had shown him some of my still photography and we got to talking about his book, Palo Alto: Stories. It had been a long time since I had read or seen anything about teenagers that I liked or felt was realistic. When I read Palo Alto: Stories, the different teenage voices felt honest and true, conveying the aimlessness and vulnerability of being young: the funny conversations, pent-up crushes, the dumb mistakes. I looked to movies, photographs, and music for inspiration. From The Outsiders to The Virgin Suicides, The Last Picture Show, Diner, and American Graffiti; these movies are lifelike and not perfectly plotted. I always knew that I also wanted the camera to remain still. I wanted the composition and color of each shot to look like the photographs of my college mentor, Stephen Shore, who shoots everyday scenes. Once we started Palo Alto and I got to really know the kids — Jack Kilmer, Emma Roberts, Nat Wolff, and Zoe Levin — they would tell me what they thought was cool or not cool. Ultimately, the film took its course and what I had originally envisioned transformed into something of its own. Making a movie is a lot of problem solving and being a first time director is a lot like being a teenager: your skin breaks out, you’re awkward, insecure, and hot-headed. I have been — and continue to be — lucky that James Franco trusted me with his book. He has been incredibly supportive, allowing me the freedom to interpret and adapt his stories while helping me face the challenges of filmmaking. Thank you, James.”

James Franco was not only the inspirer of the movie, he is among the interpreters as well in the role of the coach of the feminine football team that April plays for, the protagonist girl of the movie interpreted by Emma Roberts and with whom the character of James, Mr. B, declares himself in love. Gia does not want that the character of Mr. B fall into the usual cliché where an adult declares himself in love with a teenager, on the contrary she wants the loneliness and fragility of the character to emerge. April, aside from being the striker of the team, is also the babysitter of the son of Mr. B, the reason that brings her to entertain a very short relationship with him that helps to distract her from the boy she really loves, but from whom she remains distant due to a betrayal. Among other protagonists of the movie there are the excellent Jack Kilmer, son of Val, also in his debut in front of the camera, that covers the role of Tommy, a young man, secretly in love with April, that always ends in trouble also due his friend Fred, interpreted by Nat Wolff, always fighting against the society. Finally Emily, the girl that desperately researches love, that ends up being one of the easy girls of the school to feel less alone. Stories of daily discomfort and dissatisfaction among parties in the villa, alcohol, sex, and marijuana. Among the notes of the movie there are also some exceptional cameos; Val Kilmer, in the role of the colorful step-father of April; Talia Shire, as the school counselor of April, and the aunt of Gia in reality; and finally Jacqui de la Fontaine, the mother of April in the movie and mother of Gia.

This is a movie that moves on a ground, the adolescence, widely sailed, maybe little original in the theme, but alive and vital in content. It is not so obvious as it might seem and at the end convinces, because put under analysis also is the crisis of the adults. Gia permits the narrative to flow freely, leaving to the personages the necessary space for the development of character. Their events intertwine and alternate themselves in a mosaic that continues evolving. The vision of the young director denotes curiosity and fascination, becoming an accomplice to capture the truth of this generation of adolescents. More than telling a story, the movie creates an atmosphere, accosting situations that provide a cutaway of American youth. The directing mood is in line with that of the Coppola clan and the parallels with the movies of Aunt Sofia are inevitable: fragmented narration, adolescents on the brink of depression, the music, the photography, the use of metaphors, all peculiarities that emanate a thin magnetic charm in the spectator. But Gia Coppola has put something in hers, selecting the stories of James Franco that she felt more closed, interweaving and mediating them with her analytic and feminine perspective. Certainly a movie to watch.

View the trailer for Palo Alto

connect with iwtbac  bloglovin | facebook | pinterest | tumblr | twitter

Palo Alto film stills courtesy of Francesca Berti, ropofsilicom.com, folha.uol.com.br, and virgula.uol.com.br.

Reader Comments (3)

it's in my place i live near s.f
6 septembre 2013 | Unregistered Commenterbernie
Bernie, you could be a character of the movie! :-)
7 septembre 2013 | Unregistered CommenterFrancesca
I enjoyed reading your review, Francesca. I wish these types of movies enjoyed wider distribution.
28 septembre 2013 | Unregistered CommenterMike

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.