I Want To Be A Coppola

Kellina de Boer
EDITOR-IN-CHIEF

Dara Block
STYLE EDITOR

CONTRIBUTING EDITORS
Francesca Berti
Katie Bishop
Renee Hernandez

Coups de cœur de Coppola
Galerie de Coppola
quoi de neuf
Sofia Coppola

Apartment

Library

Beauty Products

Wedding

œuvres de Sofia Coppola

Lick the Star (1998)

The Virgin Suicides (1999)

Lost in Translation (2003)

Marie Antoinette (2006)

Somewhere (2010)

The Bling Ring (2013)

IWTB SHOP

IWTBAC Black Tee

IWTBAC White Mug

I Want To Be An Alt

I Want To Be A Battaglia

I Want To Be A Roitfeld

IWTB RECOMMENDS

Larry Clark Stuff, Japanese Edition
By Larry Clark

 

Where'd You Get Those? 10th Anniversary Edition: New York City's Sneaker Culture: 1960-1987
By Bobbito Garcia

 

Horst: Photographer of Style
By Philippe Garner, Claire Wilcox, Robin Muir

 

Seven Sisters Style: The All-American Preppy Look
By Rebecca C. Tuite

 

Back in the Days
By Jamel Shabazz, Fab 5 Freddy, Ernie Paniccioli

 

Philip-Lorca diCorcia: Eleven
By Dennis Freedman, Philip-Lorca diCorcia

 

Polaroids
By Diego Uchitel

 

Suburbia
By Bill Owens

 

The Wes Anderson Collection
By Matt Zoller Seitz and Michael Chabon

« Review: Bankrupt! By Phoenix | Main | I Want To Be A Coppola: Year Two »
vendredi
août022013

Sofia Coppola: One Flew Over The Froufrou's Nest

I love the interview with Sofia Coppola featured in the June/July issue of Vogue Paris, delighting particularly in the title of the article, "Vol au-dessus d'un nid de froufrous," or in English, "One Flew Over The Froufrou's Nest," an apt and brilliant take on her latest work, The Bling Ring. Conducted by Olivier Lalanne for the "Cinéma" section of the magazine, their charming conversation touches on the inspiration and the creative process behind Sofia's new film. I have translated the interview from French to English so that more readers may enjoy the thoughts of our favorite director.

Sofia Coppola: Vol au-dessus d'un nid de froufrous
By Olivier Lalanne

Un gang d'ados bien nés, accros aux sapes de marque, s'est offert pendant un an des séances de shopping sauvage sans les villas d'une poignée de stars d'Hollywood. Un fait divers qui a fait grand bruit et inspiré à la très chic Sofia Coppola son nouveau film. Une occasion en or pour la réalisatrice de retrouver les marches du festival de Cannes.

«Notre première victime, ça été Paris Hilton. Simplement parce qu'elle est débile. Qui laisserait sa maison ouverte pendant son absence ? Qui laisserait traîner des liasses de cash un peu partout ? Quand nous avons débarqué en pleine nuit dans la baraque d'Hilton sur les collines d'Hollywood, nous avons trouvé les clés de la porte d'entrée sous le paillasson, c'est dire... Elle est vraiment stupide.»

Pour Nick Prugo, 18 ans à l'époque des faits, étudiant à Indian Hills, cette incursion clandestine chez l'héritière platine est la première d'une longue série de virées nocturnes à Beverly Hills, chez une poignée de célébrités, triées sur le volet, en voyage ou en tournage (Orlando Bloom et sa girlfriend Miranda Kerr, Lindsay Lohan, Megan Fox, etc.). Entre octobre 2008 et août 2009, Prugo et sa bande de copines (la «meneuse» du groupe, Rachel Lee, une ravissante Américaine d'origine nord-coréenne, fashion addict compulsive est sa meilleure amie) auront raflé plus de 3 millions de dollars en bijoux Tiffany, Cartier, montres Rolex, escarpins, sacs, bagages, robes et tout un fatras de froufrous griffés Prada, Chanel, Saint Laurent, Dolce & Gabbana, Gucci, Balmain, Vuitton... Consécration suprême : le teenage gang baptisé le «Bling Ring», tombé grâce à l'indiscrétion de caméras de surveillance, a fait l'objet au moment de son procès d'un article fleuve paru dans le Vanity Fair US, «The suspects wore Louboutins». On imagine facilement, connaissant la passion de Sofia Coppola pour la mode, que le titre du papier lui ait tapé dans l'œil.

«J'ai immédiatement pensé que ça ferait un film dément et que quelqu'un devrait s'y coller. Pas moi nécessairement, d'ailleurs. Puis j'ai relu les quotes de ces gamins et j'étais vraiment intriguée. C'est devenu une évidence. Cette histoire dit tellement de choses sur notre époque et la culture américaine, comment la jeunesse reçoit tout ça de plein fouet. Je suis fascinée par les délits d'ados. J'ai plongé.»

Cette balade au pays de l'adolescence n'est pas une première pour la réalisatrice. Le premier film qui la révélait, Virgin Suicides, adaptation coup de maître d'un roman de Jeffrey Eugenides, s'attachait au destin tragique de cinq sœurs blondes comme les blés dans le Michigan des années 70. Une élégie pastel, calme et effrayante qui visait dans une atmosphère vaporeuse l'oppression feutrée de l'Amérique blanche, croyante et puritaine. Des années plus tard, elle s'attaquait à un remix pop du premier chapitre de la vie de Marie-Antoinette et peaufinait un petit bijou formel tout entier braqué sur l'immaturité, l'inconscience et l'innocence de la jeune reine. Elle s'offrait au passage une escale au festival de Cannes en sélection officielle. «J'ai adoré, dans les années 80, des films comme Violence sur la ville avec Matt Dillon ou encore Foxes d'Adrian Lyne (Ça plane les filles), un tas de teenage movies, des partitions sur les frustrations adolescentes et la rébellion, dit Sofia Coppola. Je voulais que The Bling Ring soit empreint du même esprit, qu'on baigne littéralement dans le monde fermé de ces kids, observé avec authenticité.» Mission accomplie. Caméra aux basques de ses héros aux gueules d'ange, elle suit avec grâce leur quotidien anémié (passages éclair au lycée, séances de glande à la plage, fumette de joints sous la lune, virées dans les clubs, shopping survolté...) et l'hystérie qui s'empare d'eux quand ils débarquent dans les villas des stars qu'ils pistent via le site TMZ et Google Map, véritables open bars d'infos. Irruptions électriques et à répétition dans les dressings, incursions dans les draps et les salles de bains de leurs victimes, tourbillons d'escarpins vernis, de lingerie en soie, de flacons Guerlain, geysers de dollars et logos à gogo... Sofia Coppola donne le vertige comme personne et confirme qu'elle est une «filmeuse» hors pair, une virtuose de la photogénie qui rendrait désirable une poignée de porte : une frénésie visuelle non sans rappeler les orgies de macarons acidulés, de crinolines assorties et les batifolages ruineux de sa Marie-Antoinette. Une approche de l'existence comme une douce atmosphère, un halo hype, où la souffrance, l'amour, et la vie tout court relèvent de l'anecdote sublimée.

«Il n'était pas question pour moi de juger ces gosses, dit-elle. Ils symbolisent tellement l'époque, la fascination pour la notoriété éclair, l'argent, les signes extérieurs de richesse, la mode comme identifiant social. Des "valeurs" qui pullulent davantage je crois depuis le boom de la téléréalité. Je voulais simplement que le spectateur ressente la séduction, l'ivresse, et enfin l'engrenage, l'addiction dans laquelle ils ont sombré.»

Une spirale délictueuse qu'elle a traquée au plus près en rencontrant Nick Prugo et Alexis Neiers, autre figure majeure du gang incarnée dans le film par Emma Watson. «Nick m'a expliqué en détail son implication et j'ai compris comment il avait été entrainé puis dépassé par la mécanique du groupe». Dans l'article de Vanity Fair, les motivations de Prugo & co sont démêlées par la journaliste Nancy Jo Sales : l'obsession de Rachel Lee pour les fringues des étoiles d'Hollywood qu'elle admirait, et le goût de l'argent. «Tu aurais dû voir l'état d'excitation des filles sur le plateau de tournage quand on sortait des sacs vingt paires de Louboutin, sourit Sofia Coppola. Moi y compris. C'est pour ça que je les films comme des bonbons. Parce que je comprends cette exaltation.» Après la présentation de The Bling Ring en ouverture de la sélection Un Certain Regard à Cannes, Sofia Coppola a regagné New York, le quartier du West Village où elle vit désormais. A-t-elle déjà un nouveau projet en tête? Réponse sans appel formulée dans un français parfait : «Je ne sais pas.»

Sofia Coppola: One Flew Over The Froufrou's Nest
By Olivier Lalanne

A gang of well-born teenagers, addicted to sapping the brand, is provided with a year of wild shopping sessions in the exclusive villas of a handful of Hollywood stars. A true story that caused a stir and inspired the chic Sofia Coppola's new film. A golden opportunity for the director to return to the steps of the Cannes Film Festival.

"Our first victim, it was Paris Hilton. Simply because she is stupid. Who would leave her house open while she was away? Who leaves piles of cash lying around? When we landed at night in the Hilton shack in the Hollywood Hills, we found the keys to the front door under the mat which is to say... She is really stupid. "

For Nick Prugo, 18 at the time of the events, a student at Indian Hills, this illegal foray into the home of the platinum heiress is the first in a long series of nights out in Beverly Hills, to the homes of a few celebrities, carefully selected, traveling or shooting (Orlando Bloom and his girlfriend Miranda Kerr, Lindsay Lohan, Megan Fox, etc.). Between October 2008 and August 2009, Prugo and his band of friends (the "leader" of the group, Rachel Lee, a ravishing American of North Korean origin and compulsive fashion addict, is his best friend) have swept more than $3 million in jewelry by Tiffany, Cartier, Rolex watches, shoes, bags, luggage, dresses, and a whole jumble of frilly designer Prada, Chanel, Saint Laurent, Dolce & Gabbana, Gucci, Balmain, Vuitton... The highest honor: the teenage gang called the "Bling Ring," felled by the indiscretion of surveillance cameras, had their case picked up as the subject of an article published by Vanity Fair, "The Suspects Wore Louboutins." One can easily imagine, knowing the passion for fashion of Sofia Coppola, that the title of the article caught her eye.

"I immediately thought it would make an insane film and that someone should stick to it. Not necessarily me, though. Then I read the quotes of these kids and I was really intrigued. It became obvious. This story tells so much of our time and the American culture, how the youth has it hard. I am fascinated by the crimes of teens. I dove. "

This walk in the land of adolescence is not a first for the director. The first film which showed it, The Virgin Suicides, a masterful adaptation of the novel by Jeffrey Eugenides, clung to the tragic fate of five sisters as blonde as the wheat in Michigan in the 1970s. A pastel elegy, quiet and scary in a hazy atmosphere of the cozy oppression of white America, faithful and puritanical. Years later, she attacked a pop remix of the first chapter of the life of Marie Antoinette and refined a small gem, entirely formal, that shone on the immaturity, the unconsciousness, and the innocence of the young queen. She was presented at the Cannes Film Festival as an official selection. "I loved it in the 1980s, movies like Over the Edge with Matt Dillon or Adrian Lyne's Foxes, a  bunch of teenage movies, scores of teenage frustration and rebellion," says Sofia Coppola. "I wanted The Bling Ring to be imbued with the same spirit, we literally bathed in the closed world of these kids, observed with authenticity." Mission accomplished. Camera to the coattails of her heroes with mouths of angels, she follows their daily anemia (passages flash from high school, gland sessions on the beach, smoking joints in the moonlight, sprees in the clubs, shopping boosted...) and the hysteria that seized them when they landed in the villas of stars they tracked via TMZ and Google Map, veritable open bars of information. Power eruptions and repeatedly in the dressing rooms, incursions into the sheets and the bathrooms of their victims, swirls of patent leather pumps, silk lingerie, Guerlain bottles, geysers of dollars and logos galore... Sofia Coppola is dizzying as a person and confirms that she is an outstanding "filmeuse," a virtuoso of the photogenic that could make a doorknob desirable: a visual frenzy not unlike the macaron orgies, assorted crinolines, and wasteful antics of her Marie Antoinette. An approach to life as a soft atmosphere, hype halo, where suffering, love, and life itself is the sublime anecdote.

"It was not a question of me judging these kids," she said. "They so symbolize the era, the fascination for flash fame, the money, the trappings of wealth, fashion as a social identifier. 'Values' that abound more I think since the boom of reality television. I just wanted the viewer to feel the seduction, the intoxication, and finally the gear, the addiction into which they have sunk. "

A criminal spiral which she stalked as closely as possible by meeting with Nick Prugo and Alexis Neiers, another major figure in the gang embodied in the film by Emma Watson. "Nick told me in detail his involvement and I realized how he had been trained and overwhelmed by the mechanics of the group." In the Vanity Fair article, the motivations of Prugo and company are disentangled by journalist Nancy Jo Sales: Rachel Lee's obsession for the clothes of the Hollywood stars she admired, and the love of money. "You should have seen the state of excitation of the girls on the set when twenty pairs of Louboutins came out," smiled Sofia Coppola. "Including me. That's why I like candy movies. Because I understand the excitement." After the presentation of The Bling Ring opened the selection for Un Certain Regard at Cannes, Sofia Coppola returned to New York, the neighborhood of the West Village where she now lives. Does she have a new project in mind? Final answer formulated in perfect French: "I do not know."

connect with iwtbac  bloglovin  |  facebook  |  pinterest  |  tumblr  |  twitter

Sofia Coppola in Vogue Paris June/July 2013 editorial images and text © 2013 Condé Nast. All Rights Reserved.

Reader Comments (6)

Thank you for posting this wonderful idiomatic slangy translation Kellina! And, I realized we editors and readers of the "I Want To Be's" are our own "Bling Ring," entering into the worlds of fashion's heroines and all their accompanying bling as we read the great posts here!
2 août 2013 | Unregistered CommenterKristin
Kristin, I am happy to know that you enjoyed the translation, thank you. Your observation is interesting, I hadn't considered it that way. Next time you stop by Sofia's shack, please be sure to pick me up an LV SC bag, small, navy with dove grey interior.

;-)
2 août 2013 | Registered Commenterkellina
Thank you so much for the translation. More overseas magazines interview Sofia and I wish the interviews were translated more often. Thank you so much. I love your site. I'm always looking at it! Would you ever translate the interview and discussions about Sofia in the 2004 French Vogue? I've always wanted know what she said in that interview and the section discussing her favorite fragrance and hair and skin favorites (at the beginning of the magazine). Thank you for your hard work on this site. I love it.
3 août 2013 | Unregistered CommenterJanine
Cool interview. Didn't Olivier used to work for Carine? Thanks for the translation.
3 août 2013 | Unregistered CommenterMike
It's a pleasure, Janine, thanks for letting me know that you enjoyed it. I appreciate your kind words as well as your suggestion to translate pieces from the issue of Vogue Paris edited by Sofia Coppola, we will get to work on this...
12 août 2013 | Registered Commenterkellina
Glad you liked, Michael, merci.

Yes, Monsieur Lalanne did time with Carine's Vogue Paris. Note also that he is a stone fox.

http://www.iwanttobearoitfeld.com/carine-roitfelds-favorites/2010/6/29/olivier-lalanne.html

;-)
12 août 2013 | Registered Commenterkellina

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
All HTML will be escaped. Hyperlinks will be created for URLs automatically.